Érzékeny fogak

Egyes ételek – főleg a meleg, a hideg, az édes és a savanyú fájdalmat okozhatnak az érzékeny fogakon, sőt az érintés és a levegővel való érintkezés is kellemetlen lehet. A fájdalom forrása általában a zománc kopása vagy az íny betegsége. Mit tehetünk ez ellen?

• Válasszunk érzékeny fogakra való fogkrémet. Ezen készítmények hatóanyagai blokkolhatják a fájdalom érzését a fognyaknál. Érdemes a fogorvos által ajánlott márkák közül választani, amelyek hatóanyagai a hidroxilapatit, a nátrium-fluorid, a stroncium- és a kálium-klorid, illetve legújabban a stroncium-acetát, melyek segítenek fognyaki érzékenység esetén, és lezárják a szabaddá vált dentin-csatornákat.
  • Használjunk puha sörtéjű fogkefét, és kerüljük a túl erős sikálást. Kiegészítésként mindennap érdemes fogselymezni.
  • Óvakodjunk a fehérítő hatású fogkrémektől, amelyek fokozhatják a forróra és a hidegre való érzékenységet. Ugyanakkor a fogkövet muszáj eltávolíttatni, hiszen a gondozatlanság benyomását kelti, szájszagot okoz, fokozza a fogínyvérzést és az ínygyulladást. Ha szakértő fogorvos távolítja el a fogkövet, úgynevezett szónikus vagy ultrahangos depurátorral, az ezután jelentkező érzékenység csak átmeneti jelenség
  • A rendszeres fogorvosi ellenőrzés elkerülhetetlen – különösen, ha az óvintézkedések ellenére is fennáll az érzékenység. Egyes esetekben segíthet az érintett terület fluorid géllel való kezelése vagy más, úgynevezett deszenzitizáló módszer. Sajnos az is kiderülhet, hogy a háttérben fogszuvasodás, repedt fog vagy megkopott tömés áll, ezeket természetesen kezelni kell.