A fogfájdalom okai

A fogfájdalom hátterében leggyakrabban a fogszuvasodás (káriesz) áll.
A lassú folyamat során tulajdonképpen áttörik a zománc – ez pedig hideg-, meleg-érzékenységet válthat ki. Mindez a fogak felszínén megtelepedő baktériumok romboló hatásának köszönhető, ugyanis ezek savtermelése kioldja a kalciumot a fog anyagából. Amennyiben az üregképződés tovább halad, a szuvasodás eléri a fog belső állományát, a dentint is, és ha az idegekig is eljut, a fájdalom már súlyosabb lehet. Ráadásul a fogbelet merev fal veszi körül, így gyulladás esetén nem tud tágulni. Ennek következtében megnő a nyomás, és az így nyomott idegek okozzák a folytonos, feszítő fájdalmat. Amennyiben még ekkor sem fordulunk orvoshoz, a fog elhal és befertőződik a foggyökércsúcs körüli terület. Az elhanyagolt gyulladás tályogot is létrehozhat, amelyet muszáj feltárni, hiszen a felszaporodott gennyet csak így lehet eltávolítani.

Az íny gyulladása is állhat a fog- és annak környezetének fájdalma mögött, éppen ezért mindig komolyan kell vennünk, ha ínyvérzést, duzzanatot, vörösséget, fájdalmat, vagy akár rossz leheletet érzékelünk. Ezek ugyanis az ínygyulladás (gingvitis) jellegzetes tünetei. Nem szabad megvárni, amikor már fájdalom is jelzi a betegséget, az első figyelmeztető jel a vérzés. Csak ezután duzzad meg és vörösödik vagy lilul be az érintett terület, és később kezd el fájni. Ne vegyük félvállról ezt a problémát, hiszen ha az ínygyulladás hosszabb ideig fennáll, a gyulladás áttevődik a fog tartószöveteire, kialakul a fogágybetegség, amely elhanyagolt esetben akár a fog elvesztését is eredményezheti.

A fájdalom elleni legjobb ellenszer a megelőzés. Ebbe beletartozik a megfelelő szájhigiéné, pontos technikával és személyre szabott eszközökkel. Ezen kívül nagyon fontos, hogy ne csak a fájdalom jelentkezésekor forduljunk fogorvoshoz, hanem félévente ellenőriztessük a fogaink állapotát. Az időben felfedezett problémák ellen sokat tehet a szakember, a professzionális szájhigiénés kezelés, a fogkövek eltávolítása, a fluoridbevitel növelése, az antibakteriális kezelések vagy a barázdazárás megakadályozhatják a későbbi visszafordíthatatlan folyamatok kialakulását.